Όταν στις αποφάσεις των Δήμων συμμετέχουν ενεργά οι πολίτες (όλων των ηλικιακών ομάδων και κοινωνικών οικονομικών στρωμάτων), συν-διαμορφώνοντας τις αποφάσεις μαζί με την εκάστοτε Δημοτική Αρχή, τότε οι ΟΤΑ γίνονται αποτελεσματικότεροι: Αυτό υποστηρίζει ο Οδηγός του ευρωπαϊκού προγράμματος SUNRISE για τη βελτίωση της αστικής κινητικότητας.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει το σχετικό κείμενο, όταν οι αποφάσεις (τόσο σε ζητήματα αστικής κινητικότητας όσο και γενικότερα), «γίνονται αντιληπτές ως μέτρα σε μεγάλο βαθμό από πάνω προς τα κάτω, οι πολίτες αισθάνονται αγνοημένοι ή αποκλεισμένοι» και ως εκ τούτου, η υλοποίηση και εφαρμογή τέτοιων αποφάσεων δεν χαρακτηρίζεται από υψηλά ποσοστά επιτυχίας.
Το παράδειγμα της Βρέμης
Μία πολύ καλή πρακτική συν-διαμόρφωσης αποφάσεων, αποτελεί η επίλυση του προβλήματος της στάθμευσης στην Βρέμη της Γερμανίας.
Σε όλη την Ευρώπη, οι ιστορικές συνοικίες των πόλεων χτίστηκαν πριν από τη δεκαετία του 1940 και ως εκ τούτου, δεν σχεδιάστηκαν ώστε να φιλοξενούν χώρο στάθμευσης για τα Ι.Χ στο δρόμο ή κάπου αλλού. Αυτή η πρόκληση υπήρχε λοιπόν και στην πόλη της Βρέμης, στα βορειοδυτικά της Γερμανίας.
Μάλιστα, ήταν αρκετές οι περιπτώσεις που τα πεζοδρόμια της πόλης «αχρηστεύονταν» καθώς πάνω σ' αυτά, βρίσκονταν παρκαρισμένα οχήματα.
Αυτό βεβαίως δημιουργούσε σημαντικά εμπόδια καθώς τα πεζοδρόμια ήταν συχνά απρόσιτα για χρήστες αναπηρικών αμαξιδίων και γονείς με καροτσάκια. Σημαντικές δυσκολίες αντιμετώπιζαν και η πυροσβεστική και τα απορριμματοφόρα στους ελιγμούς καθώς υπήρχε πολύ περιορισμένος διαθέσιμος χώρο.
Αντί λοιπόν να παρθούν αποφάσεις από τη Δημοτική Αρχή σχετικά με το ζήτημα δίχως διαβούλευση, επιλέχθηκε ένας άλλος τρόπος: Τα στελέχη του Δήμου ανέλαβαν τη διαμόρφωση ενός σχεδίου για την επίλυση του ζητήματος, το οποίο στη συνέχεια αξιολογήθηκε από τους ίδιους τους Δημότες.
Πραγματοποιήθηκαν δεκάδες συναντήσεις κατά τις βραδινές ώρες των εργασιμών ημερών, ενώ, δημιουργήθηκε μια πλατφόρμα για να συμμετάσχουν στη συζήτηση και ομάδες ατόμων οι οποίες αδυνατούσαν να παρευρεθούν στις συναντήσεις.
Στη διαβούλευση συμμετείχαν φυσικά και ευπαθείς ομάδες που επηρεάζονταν από την δυσλειτουργική κατάσταση της στάθμευσης, όπως άτομα με μειωμένη κινητικότητα, καθώς και οικογένειες με καροτσάκια και ηλικιωμένοι.
Η παραπάνω διαδικασία, οδήγησε σε σημαντικότατα αποτελέσματα: «Απελευθερώθηκαν» 1.600 μέτρα πεζοδρομίου με κράσπεδο και οι Δημότες/Δημότισσες, στη συντριπτική πλειοψηφία τους, έμειναν ικανοποιημένοι από τα έργα!
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου